Ανοικτή επιστολή Κωνσταντίνου Χατζούλη Πολ.Μηχανικού για το Δημοτικό Θέατρο Βόλου

Βόλος 20-05-2015

Ανοιχτή επιστολή: Η πικρή αλήθεια για το Δημοτικό Θέατρο Βόλου

Δεν είναι λίγοι εκείνοι που κοντά μία δεκαετία τώρα, προκρίνουν την «απόσυρση» του Δημοτικού Θεάτρου της πόλης και την ανέγερση στη θέση του ενός νέου κτηρίου, σύγχρονων προδιαγραφών.
Ως πολίτης του Βόλου δεν μπορώ να ξεχάσω τις αμέτρητες συγκινήσεις που ο χώρος αυτός μας έχει χαρίσει στο παρελθόν. Τουλάχιστον μέχρι την παύση της λειτουργίας του (η οποία μόνο θλίψη μπορεί να προκαλεί), για λόγους που επικαλέσθηκαν διοικούντες και διάφοροι τεχνικοί – επιστήμονες. Το μέγα ερώτημα είναι πότε επιτέλους το πολιτιστικό αυτό κόσμημα της πόλης μας θα ανοίξει και πάλι;
Προς μεγάλη μου έκπληξη, τον περασμένο Δεκέμβριο, κλήθηκα από τη νέα δημοτική αρχή, να προβώ σε αυτοψία του φέροντος οργανισμού, με σκοπό να διαπιστώσω τυχόν περαιτέρω επιβαρύνσεις που υπέστη το κτήριο όλη αυτή τη μακρά περίοδο της πλήρους εγκατάλειψης από το 2008 έως σήμερα.

Παρότι συνταξιούχος, δέχθηκα την πρόσκληση της δημοτικής αρχής, με μόνη ανταμοιβή μου, να επισκεφθώ αυτό τον όμορφο χώρο, για άλλη μία φορά από κοντά. Έτσι, λίγες ημέρες αργότερα, πήγα στο δημοτικό θέατρο, εξέτασα διεξοδικά τους χώρους και προχώρησα στη λήψη πολλών φωτογραφιών. Η πρώτη μου εντύπωση δεν συμβάδιζε με τις μέχρι τούδε πληροφορίες που είχα. Τις επόμενες μέρες όμως, μελετώντας προσεκτικά τα στοιχεία που περισυνέλεξα με κατέλαβε η αγανάκτηση. Και τούτο διότι όλα τα στοιχεία συγκλίνουν πως το δημοτικό θέατρο δεν έκλεισε τις πόρτες του όλα αυτά τα χρόνια αιτιολογημένα. Δηλαδή ουσιαστικά δεν υπήρχε κανένας λόγος να κλείσει!!!

Παράλληλα παρατήρησα ενδείξεις ηθελημένης πρόκλησης φθορών, που μακροσκοπικά μπορούν πράγματι να βλάψουν το κτήριο. Ποιοι και γιατί σκόπιμα ήθελαν να «τραυματίσουν» το θέατρο;

Τεχνικές παράμετροι

Θα προχωρήσω τώρα σε κάποιες τεχνικές λεπτομέρειες που μπορεί να κουράσουν ορισμένους, είναι όμως απαραίτητες για να αντιληφθεί κανείς με επιχειρήματα για ποιο λόγο δεν έπρεπε να κλείσει το Δημοτικό θέατρο.

Όπως πολύ καλά όλοι μας γνωρίζουμε, οι νόμοι του κράτους, επικαιροποιούνται τακτικά, ανάλογα με τα νέα ευρήματα των επιστημονικών και τεχνολογικών εξελίξεων, τις καταστάσεις, τα παρατηρούμενα νέα στοιχεία και γενικώς τα όποια νέα δεδομένα μπορούν να βελτιώσουν την επίδρασή τους στη ζωή μας. Το ίδιο συμβαίνει και με τους κανονισμούς που καθορίζουν τις προδιαγραφές των κτηρίων. Στη συγκεκριμένη περίπτωση θα αναφερθώ στον Ελληνικό Αντισεισμικό Κανονισμό (ΕΑΚ) και τον Ελληνικό Κανονισμό Ωπλισμένου Σκυροδέματος (ΕΚΩΣ).

Από μελέτης και ανέγερσης του κτηρίου του δημοτικού θεάτρου Βόλου, οι ως άνω κανονισμοί, έχουν αναθεωρηθεί και ενημερωθεί αμέτρητες φορές. Το ίδιο έχει ασφαλώς συμβεί και με τους όποιους κανονισμούς που αφορούν τους όρους δόμησης, την ενεργειακή απόδοση κτλ.
Πολύ ορθά λοιπόν και χωρίς τον κίνδυνο επιστημονικής αμφισβήτησης, μπορεί κανείς και χωρίς να μελετήσει, να προβεί σε πόρισμα στατικής ανεπάρκειας, αφού αν το κτήριο μελετηθεί με τις σημερινές προδιαγραφές, δεν θεωρείται στατικά επαρκές. Ασφαλώς το ίδιο συμβαίνει με κάθε κτήριο που θα μελετήσουμε και που ακόμα και σήμερα είναι υπό ανέγερση, αλλά κατόπιν της μελέτης έχει ακολουθήσει κάποια νέα οδηγία, κανονισμός ή διάταξη. Με το ίδιο σκεπτικό δηλαδή, στατικά ανεπαρκές είναι και το Δημαρχείο του Βόλου ,όλα τα δημόσια και ιδιωτικά κτήρια, ακόμα και το ίδιο μας το σπίτι. Την ίδια ανεπάρκεια ασφαλώς παρουσιάζουν και απέναντι σε όλες τις λοιπές προδιαγραφές έναντι των οποίων οι κανονισμοί έχουν επικαιροποιηθεί!
Για τους ως άνω λόγους, στατικά επαρκές νομοτελειακά, θεωρείται το κτήριο που κατά το χρόνο κατασκευής του τηρεί τις διατάξεις που ισχύουν κατά το χρόνο μελέτης του.

Καλή κατασκευή

Όσοι γνωρίζουν λίγη ιστορία από τον τεχνικό κόσμο του Βόλου, ο εργολάβος που κατασκεύασε το εν λόγω έργο, ήταν από τους πιο καλότεχνους και φημισμένους, πράγμα που μπορεί και σήμερα ακόμα ο καθείς δια γυμνού οφθαλμού να παρατηρήσει, με μια απλή ματιά στις εμφανείς σκυροδετήσεις των υπογείων χώρων του θεάτρου. Αυτό είναι μια ευχάριστη προδιάθεση για τις συνθήκες υπό τις οποίες εκτελέσθηκε το έργο στο παρελθόν.

Σε ένα σημερινό έλεγχο, ο μελετητής – ελεγκτής θα όφειλε να λάβει υπόψη του το φαινόμενο της ενηλικιώσεως του σκυροδέματος, που το καθιστά κατά μία έως και τρεις κατηγορίες ανθεκτικότερο. Και ασφαλώς η παράμετρος αυτή μπορεί να τεκμηριωθεί επιστημονικά, κατόπιν λήψεως και θραύσης δοκιμίων σκυροδέματος από την υπάρχουσα οικοδομή. Ομοίως για τους οπλισμούς, οφείλει ο μελετητής – ελεγκτής να προβεί σε λήψη δοκιμίων, ώστε να τεκμηριωθεί επιστημονικά η ενδεχόμενη ή μη διάβρωσή τους (μείωση ολκιμότητας). Όσον αφορά την τυχόν καθίζηση του υπεδάφους, ο μελετητής- ελεγκτής οφείλει να διερευνήσει τυχόν προηγούμενα παρόμοια φαινόμενα στην όμορη περιοχή ή τουλάχιστον να μετρήσει ανισομερείς καθιζήσεις στο ελεγχόμενο κτίσμα. Ασφαλώς βέβαια μια τέτοια μέτρηση ίσως να μην είναι εφικτή, πόσο μάλλον όταν δεν υφίσταται καθίζηση διότι οι φορτίσεις του υπεδάφους του κτηρίου έχουν ολοκληρωθεί περισσότερο από τρεις δεκαετίες τώρα, παραμένουν αμετάβλητες και κατά συνέπεια το υπέδαφος έχει συμπυκνωθεί. Χωρίς την βίαιη διαταραχή του από όμορες παρεμβάσεις δεν υπάρχει πιθανότητα καθίζησης, με την επιφύλαξη της προηγούμενης παραγράφου, επί της οποίας όμως επίσης δεν υπάρχουν ενδείξεις – υποψία.
Καθ’ όσον όμως γνωρίζω, κανένας από τους παραπάνω ελέγχους δεν έχει τελεστεί μέχρι σήμερα, τουλάχιστον και κατά τα όσα στοιχεία κληρονόμησε και μου παρέθεσε η σημερινή δημοτική αρχή.

Ουδέποτε προηγήθηκαν:
-λήψη και θραύση δοκιμίων σκυροδέματος
-λήψη και θραύση δοκιμίων οπλισμών
-μέτρηση καθιζήσεων
-στατική μελέτη υφισταμένου με τις διατάξεις που ίσχυαν κατά την εφαρμογή
-έλεγχος ορθής εφαρμογής της αρχικής μελέτης
Σε περίπτωση που οι ως άνω έλεγχοι τελεστούν και ικανοποιούνται οι απαιτήσεις τους, το κτήριο νομοτελειακά διαθέτει την ίδια στατική επάρκεια με κάθε άλλο κτήριο που κατασκευάσθηκε την ίδια χρονική περίοδο και τίποτε λιγότερο, δεν θεωρείται κατεδαφιστέο, δεν χρήζει στατικής ενισχύσεως.

Η πικρή αλήθεια

Χωρίς λοιπόν να έχει γίνει τίποτα από τα παραπάνω, ελαφρά τη καρδιά, αποφασίστηκε το κλείσιμο του Θεάτρου για να ακολουθήσουν αποφάσεις που προκαλούν τεράστια ερωτήματα. Δαπανήθηκαν από τις προηγούμενες δημοτικές αρχές σημαντικότατα ποσά για μελέτες στατικής ενίσχυσης χωρίς αυτές (κατά τη γνώμη μου) να χρειάζονται, ενώ παράλληλα υπήρχαν ζυμώσεις για εκτέλεση δαπανηρότατων εργασιών ενισχύσεως, χωρίς να υπάρχει ούτε μία σελίδα επιστημονικού περιεχομένου που να δικαιολογεί τέτοιες δαπάνες.
Ποιοι και γιατί έβγαλαν «άχρηστο» και ακατάλληλο το Θέατρο και προχώρησαν σε αδικαιολόγητες δαπάνες; Αυτό είναι το μέγα ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί από τους αρμοδίους και ενδεχομένως ακόμα και από τη δικαιοσύνη.

Για να το εξηγήσω πιο απλά: Είμαστε έτοιμοι να γκρεμίσουμε αναιτιολόγητα τα σπίτια μας επειδή οι προδιαγραφές έχουν αλλάξει με το πέρασμα των χρόνων; Προφανώς όχι…

Παραμένω σε ετοιμότητα να παραθέσω κάθε στοιχείο της αυτοψίας μου και του πορίσματός μου, προς κάθε ενδιαφερόμενο συνάδελφο, ΜΜΕ, δημόσια ή νομική αρχή, ή Πανεπιστήμιο ή ερευνητικό κέντρο, τόσο προς ενημέρωση, όσο προς περαιτέρω διερεύνηση.

ΥΓ. Στο διάβα της ζωής μου, είχα την τύχη να επιλέξω το επάγγελμα του πολιτικού μηχανικού, με τις ειδικότητες της εδαφομηχανικής, της μηχανικής βραχισμού, των θεμελιώσεων, των φραγμάτων & σηράγγων (τούνελ). Το επάγγελμα αυτό που ακόμα αγαπώ, το διατέλεσα για περισσότερο από τέσσερις δεκαετίες στην Ελλάδα και το Εξωτερικό . Πολλοί ίσως με γνωρίζετε, αρκετοί θα με έχετε ακούσει… Αυτά για να εξηγήσω ποιος είμαι.

Φιλικότατα
Χατζούλης Κωνσταντίνος
Διπλ. Πολιτικός Μηχανικός

Ανοικτή επιστολή Κωνσταντίνου Χατζούλη Πολ.Μηχανικού για το Δημοτικό Θέατρο Βόλου